Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2011

Sista sommardagen kanske.

Av Love - 27 augusti 2011 22:19

         Hur har ni haft det i dag kära bloggvänner?

 

Vi funderade på om det skulle bli Nora eller Regna i dag men Regna vann för det ligger bara ca 2 mil härifrån.

Regna är ett litet samhälle som man bara besöker på marknadsdagen. Då är det full rulle på marknaden som ligger mitt i naturen med åkrar som parkeringsplats. Inte så stor men väldigt trevlig. Har blivit lite av en tradition att vara där och jag fann strumpor,blommor,honung med punch, och en söt änglatavla. Hittade också byxor o tunika för 100:- tillsammans.

Medans det blev kaffe med dopp fick vi se på folkdans.

Måtte ha varit jobbigt för varmt o fuktigt var det.         På hemvägen tog vi en sväng till Knipphammaren där 

Bysta kvarn legat.

Redan på 1400-talet omnämns att en kvarn fanns vid sjön Sotterns nedre utlopp.

Hur denna kvarnbyggnad sett ut finns inga anteckningar om.

400 år senare 1815 revs den dåvarnade kvarndammen och kvarnen.

Dammen flyttade längre ner i fallet och ett nytt kvarnhus byggdes.

Kvarnhuset var byggt av gråsten och timmer.

Det var 5m högt 15m. långt och 10m brett.

Under senare delen av 1800-talet avtog kvarnröreslen vid Bysta kvarn och lades ner 1883.

I dag finns bara kvarngrunden kvar samt ett kvarnhjul som ett minnesmärke.

Det är otroligt att nu kunna gå där och försöka tänka sig in i vad som utspelades där på 1400-talet

              Om ni ser på denna bild så verkar det som om hästen vaktar över korna. Inte så ofta man ser kor o hästar tillsammans.

 

Jag njuter av allt det fina när man åker på tur och visst kan man ana hösten här . 

                  Om ni har vägarna förbi så

  Nu är det kväller och jag önsker er en god natts sömn.

                                Kram

                                Love.

 
 
irja

irja" title="http://Talisten.bloggplatsen.se]irja[/url]" target="_blank">Talisten.bloggplatsen.se]irja[/url]

28 augusti 2011 01:34

Käraste Syster Love.....
Visst gör hösten sig tillkänna redan här ,den är tidig iår tycker jag,men så känns det väl var eviga år,när man vill hålla hård i sommaren,,,, de har regnat en hel del, men idag lördag gjorde sommaren återbesök +24 grader varmt en skön sommardag, vi har passat på att skörda våran potatis, så nu är all potatis upptaget, morötterna och kålroten är kvar att skörda,,, idag söndag ska vi ut till skogen och plocka lingon, innan älgjakten börjar, för då vill man inte vara där ute, man kanske blir skytten i sin breda bak,haha....
Allt vore bra om inte huvudvärken gjorde sig påminnt då och då, detta är ett gissel.... Får beställa ny tid hos dokton och begära en remiss till röntgen, och genomlysa denna arma skalle...
Alltid trevligt att gå på höstmarknader,men vi gav oss ine tid idag, nu är det höstmarknader överallt runt omkring vår byggt, så de får bli längre fram.....Jag älskar också dessa höstutflygter .....
Naturen skiftar i olika röd-orange-gul-färger så visst är ju hösten också vacker, men jag vill ändå ha sommaren kvar.....
Tack för ditt välkommnanden till Kilsmo, Kanske jag dyker upp där någon dag, tidigare än du kan ana ... LER
Ha det bäst min kära syster, tankarna är hos dig ofta , hälsa Leif ....
KramiZar fraa lillasyster IA /Anders.....

http://40- Talisten.bloggplatsen.se

 
Sita

Sita

28 augusti 2011 07:46

God morgon. Lika fint som det var igår, lika tråkigt är det idag. Förra sommaren åkte jag genom Regna, tyckte då det var ett roligt namn på en by. Ha det gott. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
lillis

lillis

28 augusti 2011 09:50

Vilken härlig dag ni haft och lite smått och gott har du oxå handlat
Så många vackra kort som vi får ta del av(tack)
Ha en bra söndag
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

28 augusti 2011 11:10

Vilka fina bilder När vi bodde i Hidingsta på 60 70 talet var vi ofta till Sotterna och badade Man åkte runt lite även till Kilsmo har för mig att det ligger en lite sjö där vi hade vänner som bodde. Den delen av Närke besöker man tyvärr inte nu när man bor i Norra delen det blir Frövi Ervalla Fellingsbra m.m Som jag sagt förut Kvarnboden vår närmsta granne har öppet ons tors 13-18 lördagar 11-16 Kolla på internett får du se vad fina grejer de har straxt intill oss ligger ocks Smultrongården även där fina saker, kanske kan det locka dig att komma i min närhet Skulle vara så kul att träffa dig igen efter alla år sedan vi bodde på samma Gata i Hammrbyhöjden Stockholm I november skall jag upp och träffa alla tjejerna hoppas du följer med
Många Krama Anita i Axbergshammar

http://tisalaya.bloggplatsen.se

 
Blessingsrehab

Blessingsrehab

28 augusti 2011 14:20

Härliga bilder. Marknader är roligt särskilt med inslag av det gamla historiska. En kan bara ana vad de fick slita för brödfödan vid kvarnarna..Men visst är det vackert även med ruiner. Fantasin flödar fritt och man njuter av allt det vackra..Honung med punch låter inte helt fel Love ;)...Må väl Blessing.

http://bloggplatsen.seBlessingsrehab

 
Kerstin

Kerstin

28 augusti 2011 22:06

Tack för adressen, paketerar och postar på Tisdag. I morgon är jag inte hemma.
Vi kom inte iväg till Nora, Janne tyckte det var för långt att åka -:) Ser att ni fick en fin dag där er resa förde er. Vilken vacker natur, vackra kort. Där skulle jag oxå kunna vandra och uppleva historiens vingslag.

http://farna.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

28 augusti 2011 23:45

Marknad vad kul ni ser ut att ha haft. Roligt att kunna ta sig en heldag och att vädret var bra gjorde nog inte saken sämre. Vacker natur som du fotat.
Ha en bra vecka/kram

http://torparmor.blogspot.com

 
Spanaren

Spanaren

29 augusti 2011 08:06

Så vackra bilder och så kul att få följa med på marknad. Minns att jag var på marknad som liten i Nora en gång ;.)
Vad köpte du för blommor?
Att få vara ute är en lyx och dessutom få upptäcka saker sen förr och mycket annat är också en tumme upp :-)
Hösten är vacker liksom du min vän med din vackra själ! Massor av energier till dig/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
kristina

kristina

29 augusti 2011 10:14

Jag gillar att gå på marknad. jag trodde att ni Örebroare åkte till Sannurdsmarken i Tived. Jag var inte där i år men varit många gånger tidigare.
Jättefina bilder du visade.
Jag älskar ju bilder på vatten.
Ha det så gott och många goa kramar från mig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

29 augusti 2011 15:30

Vackra bilder du visar.Marknader är alltid trevligt att besöka för min del ska det bli ett marknadsbesök på torsdag i Adelöv som ligger i småland utanför Tranås.När den marknaden är då börjar det gå mot hösten,tiden springer iväg tycker jag,inte längesen det var midsommar.

Ha det så bra!

kram

Monica

http://violett.bloggplatsen.se

 
Sylvia

Sylvia

29 augusti 2011 18:43

Vilken härlig vacker dag det blev för ert besök till marknaden. Kul när man hittar något man gillar och det gjorde du också. Korten är så fina och vilken underbart vacker plats - Kilsmo - något att lägga på minnet.
Ha en fin höstvecka! / Kram

http://cobra38.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards