Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Snart är den är

Av Love - 18 december 2012 22:32

                                                  

  

                           Hej mina vänner!


Jag hoppas ni har det lugnt trots julförberedelser. Mycket att göra men jag

känner mig inte stressad. Om man inte gillar det man gör utan bara gnäller

har man missat poängen o bör sakta ner o fundera "vad är viktigt".


Läkarbesök o provtagning har jag haft i går, måndagen var migrändag.

Blir ofta så för jag spänner mig o är orolig när jag ska till Leif o sen

kommer huvudvärken.


Fick plocka hem saker från honom då han plockar hela tiden o tappar

grejer så dom går sönder. Inga bords eller fönsterlampor får han ha.

Nu ska jag leta en stor bra taklampa som lyser upp bra.


Det var en jobbig dag när jag var där för han bara pratar en massa konstigheter

och är frånvarande. Lever i en egen värd dit jag inte kommer in.

Min ryggoperation blir antagligen i januari och då tar jag den för Leif vet

inte om jag är där varje dag eller var fjortonde. Barnen åker ju dit.


Äntligen kom jag iväg till frissan i dag och blev klippt o även permanentad.

Sist jag permanentade mig var för över 20 år sedan. Känns ovant vid kort

hår men det tar alltid lite tid innan frisyren blir bra.


Såg att vi ska få behålla snön över julafton i alla fall för Keng ser fram emot

att se snö. För mig får den gärna stanna hela februari men inte för kallt.


I år har jag skickat efter många julklappar genom nätet och det är verkligen skönt.

Nu ska dom slås in vackert och det är jätteroligt att låta fantasin flöda.

Rimma brukar jag försöka göra men är inte alltid så lätt.

Vi ska inte ha någon tomte och då var frågan vem ska dela ut julklapparna.

Många vill men bara en kan så vi löser det genom att äta risgrynsgröt mitt på dagen 

 och den som får mandeln delar ut.


Två av mina älsklingsflickor fyller år direkt efter julafton så i morgon

åker jag till stan för att köpa deras presenter.


Vi blir ju många men har dragit ner på klappar och även maten.

Var o en har fått säga vad dom vill ha på bordet och en del som

vi alltid haft försvinner tex. julkorv o sylta.

Favoriterna är skinka, prinskorv, köttbullar,revbenspjäll,jansson,

sill, ägghalvor med räkor. Ingen utom jag vill ha lutfisk så det får jag 

göra åt mig själv en annan dag.


Vad är viktigt för  och vilka traditioner har ni?


Jag går upp tidigt (för mig är 8 tidigt) och dukar fram assietter

med bulle, sockerkaka, småkakormm.  Bredvid ligger en mandarin,

och ett godishus om jag hittar något i år. Får annars fixa dom själv.

 Chocklad med vispgrädde till dom yngre ock kaffe kokas.

Alla får ett litet paket och  någon har köpt även till mig.

När detta är klart tänder jag ljusen sätter på julmusik och väcker gänget.

Detta har jag gjort i 50 år men nu fattas mig Leif och det blir jobbigt.


Måste sluta datorn beter sig konstigt den kanske också är trött.

                                              Kram

                                              Love


                                          






 
 
Ruth

Ruth

19 december 2012 19:40

Det är svårt när sjukdomen tar överhand på Leif, som tur är så lider dem inte själva, men det gör omgivningen som kan ha svårt att förstå, anhöriga sörjer inombords. Tur att du får operationen i januari skönt att få det gjort så din kropp får må bättre, ett ljus i det mörka som råder.

Vill tro att du blev fin efter frissabesöket, kan tänka mig att det känns konstigt med lockar igen efter alla åren. Permanent börjar bli poppis igen, har själv funderat på att locka till håret för att få volym på det.
Att handla via nätet har blivit väldigt populärt, smidigt är det också, slippa springa omkring i affärer och knuffas i julruschen.

Jag har bara golven klar nu som skall tvättas, julafton är ju inte förens på måndag, men då räcker det med bara dammsugning för nu är det snö och rent ute. Det blir jul för oss alla när dagen är där, vitt tror jag också att vi alla får. Vi blir 6 här under julen (kanske 8, inte klart ännu).
Önskar dig och dina en fin julhelg.
Många kramar till min vän.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Spanaren

Spanaren

19 december 2012 20:27

Men vilken fin tradition du har på julaftonsmorgonen ... jag tror jag kommer ... mentalt *ler*

Ops vad är det för ryggoperation du ska göra?
Lycka till med den.

Har du också hört att människor som är dementa och så vidare står och går mellan 2 världar? En taget pratar dom med sin avlidna släktingar för att i nästa stund vara där dom är.

Förstår att allt detta är jobbigt för dig med att Leifs värld förändras. Tur att du har så mycket omkring dig med de dina *ler*

Det kommer att bli en fin jul trots allt ... lita på det vännen. God jul på dig och var bara i nuet/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Inger

Inger

19 december 2012 21:10

vilken härlig tradition du haft i många år! Hos oss har det blivit en vana att gå till kyrkan på julafton kl 11, mina flickor och barn vill gärna följa med ... många barn i kyrkan, fin musik och en lugn stund som avslutas med "o hela natt" sjungen av vår enastående skönsjungande Mats, det är julens behållning. Sen ilar vi hem för att laga färdigt julmaten.

Det är sorgligt med Leifs sjukdom, jag tittade på programmet med Sixten Jernberg igår, du kanske såg det ... hans fru var också väldigt "i sin egen värld" hon hade en så fin beskrivning av det. De satt och tittade på sin bröllopsfilm och då säger frun, "vad är det för fest vi är på?" sorgligt ... för festen är hennes eget bröllop ... men det är ju de anhörigas sjukdom.

Det är skönt att du får opereras och att du tänker på ditt eget välmående för att orka vidare.

Jag önskar dig en God Jul och ett riktigt fint nytt 2013

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

20 december 2012 06:25

Önskar dig en bra och fin jul med nära och kära.
Tänker mycket på er
Ha det gott vännen
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ingrid

20 december 2012 13:30

hej hoppas du mår bättre,synd att du hade migränn i måndags få se om vi ses efter jul?saknar dig min vän.men förstår att du har mycket i tanken.vill bara kika in och hejja och lämna mina fotspår.god jul och gott nytt år kram

 
Sylvia

Sylvia

20 december 2012 19:23

Förstår det blir en annorlunda jul för dig Love. Inget är bestående här i livet får vi tänka. Måste kännas bra att ha så många kära hos dig nu till julhelgen
Nu är det säkert förberedelser hos många av oss. Vi har dragit ner på julklapparna nu när vi inte har småkottar längre. Det blir var sin liten julklapp. Vår jultradition, vad som finns på julbordet är nästan på pricken som din. Lutfisk har vi också skippat på julafton. Det ska gubben och jag njuta av själva vid ett senare tillfälle för det älskar vi båda. Alla vill se på Kalle Anka på julafton utan den blir det ingen jul. Idag har vi storhandlat det mesta och i helgen står jag mest i köket och ordnar med skinkan, revbensspjäll, jansson, köttbullar och sillsallad. Herre min ge vilket frosseri det är fast vi har dragit ner mycket på maten mot tidigare jular.

Ha det så gott i julstöket vännen!
Kram Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

 
kristina

kristina

21 december 2012 16:29

Vilken tur att du har din fina familj runtomkring. jag förstår att saknaden av Leif är stor. Det är inte lätt att vara anhörig när ens kära inte är närvarande.
Jag vill önska dig en riktigt fin jul fri från bekymmer och elände och bara till glädje för dig.
Jag lämnar bönen till Änglarna och litar på att de gör det bästa för dig.
Goa kramar till dig!

http://kristinakickibloggplatsen.se

 
Maria

Maria

22 december 2012 01:02

Gott att din operation blir gjord så du kan få känna dig bättre i ryggen. Ja här pysslas de lite sakteliga inför julen är nästan klar, skall hämta hem mamma idag så hon blir här över julen.
Trevlig tradition med morgon kaffet å små paket.
Önskar dig en jätte fin jul/kramizar

http://torparmor.blogspot.com

 
Astrid

Astrid

22 december 2012 17:35

Jag vill önska dig en riktigt God Jul även om jag förstår att det inte är som tidigare
Ja vi brukar äta risgrynsgröt av någon anledning på förmiddagen, lite eftermiddagsfika och mat lite senare på kvällen
Kalle Anka och min favorit Kan du vissla Johanna som jag älskar
Revbenspjäll äter vi numera på en annan dag. Men annars så står det mesta på bordet. I år tar vi bort prinskorv när det inte är några barn
Sedan måste jag grisfötter utan dessa ingen jul

http://astridlarsson.wordpress.com

 
Ingen bild

Lambergsfrua

22 december 2012 19:37

Jag känner så starkt med dig kära Love, Som utomstående kan man bara ana den sorg och frustration, som du upplever, vad gäller din käre Leif. Även om Leif finns med dig i tankarna hela tiden är det nog bra, att du unnar dig liten egentid och blir ompysslad för att orka med. Som ditt frissabesök till exempel. Din ryggoperation blir säkert jobbig också, men är ändå ett sätt för dig att kunna fungera i vardagen.

Julaftonsfirandet, ja. När barnen växte upp fick de en liten julklapp på morgonen, något som höll dem sysselsatta ett tag. Vad vi åt då, minns jag inte alls.

Sedan åkte vi till simhallen (en av fördelarna med att Mannen i Mitt Liv basade för en liten simhall), där vi simmade, plaskade och lekte. Något vi faktiskt gjorde ända tills vi flyttade till Karlstad för 11 år sedan.

Hemma igen var det dags för jullunch; skinka, rödkål,köttbullar, rödbetssallad och prinskorv.

Till Kalle Anka var det frukt, lite julgodis och julmust.

Senare på kvällen åt barnen "tomtegröt", men det gillar varken MiML eller jag. Då blev det hellre lite Janssons för oss med öl till.

Eftersom jag växte upp i ett hem där julen var synonymt med mat, där mamma var en riktig mästerkocka och pappa en äkta matglad skånepåg, dignade våra julbord av ett otal maträtter, allt hemlagat av min heltidsarbetande mamma. När vi väl kunde slå oss ner vid julbordet hade hon små svettpärlor i pannan och var helt utschasad. Fullkomligt stolligt egentligen.

När MiML och jag gifte oss (dagen före julafton) var vi helt överens om att aldrig ha det så, bara ha våra favoriträtter på julbordet och aldrig något överflöd. Och allt behöver inte vara hemlagat. Det har känts bra - och gör så fortfarande.

Varmaste kramen och en så bra jul som bara är möjligt,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards