Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Min tripp till Laos

Av Love - 19 mars 2010 18:16

     Laos är ett kommunistiskt land stort som Storbritanien och ett av dom minst utvecklade länder i världen. Grundskolan är 5-årig och medellivslängden strax under 60 år.

För att ta oss dit tog vi buss till Bangkok, flyg till Udon Thani, minibuss till gränsstaden Nong Khai där vi fick betala 32 dollar för visum. Sen bil till gränsen som är bron över Mekongfloden  och Friendship Bridge

      

Huvudstaden heter Vientiane och är närmaste stad. när man kommit in i Laos.

Om jag inte visste att detta var en huvudstad hade jag trott det var en liten kolonial landsortstad.

Lugnet var unikt för en asiatisk huvudstad stor som Falun. Väldigt lite bilar, motorcyklar men många cyklade och vi tog oss fram med tuk tuk på våra utflykter.

Staden är inspirerad av fransk arkitektur och här fanns goda baugetter, vin och ostar.  

Trodde knappt mina ögon när ett Skandinaviskt caffé dök upp. där satt vi på balkongen och år semla i Laos.     

En dag var vi på marknad där dom sålde vackra mycket vackra tyger, sjalar, kläder och silversmycken från bergstammar samt småskrin med vackra inläggninger.

Glömde tyvärr kameran hemma på hotellet den dagen.

Här är vårt hotell som låg vid Mekongfloden och vi såg över till Thailand.         

  

 

På kvällen öppnade många små restauranger på stranden och det doftade gott av örter och mat som lagas utomhus.

Där satt vi på plaststolar och njöt av solnedgången med

god mat och  Beerlao (enda ölet jag kan dricka).

Himlen färgades vackert röd och moskiterna började dyka upp. Då gick man vidare till någon bar och satt innomhus med underhållning i form av levande musik.

        

Allting har ett slut och vi vände åter till ´Thailand.

      

Dom sista dagarna tillbringade jag i Bangkok med William och hans flickvän Goii.

Det var med blandade känslor jag lämnade en del av min familj för att åka hem till resten av mina kära men till nästa år kommer jag igen.      

 

Om ni orkat vara med ända hit så önskar jag er alla en 

solig härlig vår/vinterhelg.

Kram 

Love. 

 
 
Lena

Lena

19 mars 2010 20:09

Tack Love, för dina läckra bilder och intressanta skildringar av det du upplevt ;o)
Har suttit här länge och beundrat såväl detta som tidigare inlägg om t.ex hotellets sätt att undvika siffran 13, jag är inte så insatt men är det inte vanligt i vissa brancher att vara skrockfull med just denna siffta...är det inte så på flyg också ?
Nu önskar jag dig en härlig helg och skicker dig ett gäng kramar att värma dig med !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

19 mars 2010 23:53

Tack LOVE för att du åter delar med dig av de många resor och upplevelser du varit med om medan du varit "ifrån oss"...och vi har haft varandra i våra tankar!!
Du är en riktig tuffing Love so klarar av "att åka själv på dette vise"!!!

Du får väl ge "signaler om" när du tycker och vill att vi skall träffas i Örebro, nu när du är heemma igen. Kerstin i Färna och Gunilla med katterna (bor i Örebro)vill gärna också vara med.
Har tittat på Lets dance i kväll...och nu åkte ju Villy ut...Han var en riktigtuffing..och rolig också...
Önskar dig och din man en fin helg tillsammans och vi ses igen!!
Kramen min kära vän!!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Agneta

Agneta

20 mars 2010 07:55

hej!
Vilken fin sida! Kommer tillbaka när jag har tid! Hamnade här genom Mias blogg!

http://www.angdalen.se

 
Yvonne

Yvonne

20 mars 2010 10:07

Hej Love! Ja, självklart får du länka! Jag gör gärna detsamma till dig! =)

Vårhälsning tillbaka till dig!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

20 mars 2010 16:10

Tack för att du delar med dig av allt det vackra du har upplevt och förstår att du känner saknad när du reste hem
Ha en skön helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

20 mars 2010 16:38

Tusen tack Love för alla vackra bilder från Laos, Thailand och på dina kära. Jag ser att du har haft det helt underbart de här veckorna. Jag ser gärna på fler bilder - om du har tid och ork och lust att dela med dig av din fotoskatt.
Mina soligaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Gunilla

Gunilla

20 mars 2010 18:16

Hej!
Det var en ny bekantskap:)
Tack för påhälsningen.
Trevligt med nya bloggvänner.
KUL!
Ja nog är jag en stor kattvän.
Det har jag varit sedan jag var barn.

Ha en trevlig helg!

Kram/Gunilla

Ps
Jag länkar till din blogg
så får du göra detsamma om du vill
Ds


http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ingen bild

jakob

21 mars 2010 06:29

Det finns även en svensk pizzeria i Laos som heter Swedish Pizza And Baking House. De har visst två butiker i Vientiane.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards