Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg under oktober 2009

Av Love - 16 oktober 2009 22:21

Kvällen är här och min lästid börjar.

 Det är så härligt att krypa ner ta sin bok och veta att det gör inget om klockan blir mycket. Fördel med att vara pensionär.

Vill rekomendera en bok, om ni nu gillar att läsa så missa inte den här.

Tusen solar strålar av Khaled Hosseini en enastående författare som också skrivit Flyga drake.

Den handlar om två kvinnor som lever i Kabul och  kämpar för rätten till sitt liv under talibanernas makt. Man får en inblick i hur politik och religion styr i Afganistan.

När jag läste denna bok så fylld av kärlek,styrka men även sorg  så tog den mig med storm

och jag förstår nu mer av den kultur som är så avlägsen våran. Läs den och bli berörd.

Ni får gärna ge mig mer tips på bra böcker. Nu blir det Fyrvaktaren av Camilla Läckberg. Önskar er en god natt med härliga drömmar.  

 

Av Love - 16 oktober 2009 16:49

När jag vaknar och det spöregnar ute vill jag helst dra täcket över huvudet och sova. Det vill nu inte katterna att jag ska göra så dom jamar, spinner och visar tydligt att nu vill vi ha vårt frukost. Det är bara att pallra sig ur sängen och se glad ut.

 Något bortskämda är dom för när vi äter frukost ska dom ha skinka och ost. Sen blir det en stund ute i kattgården ,men idag stod dom över. Bättre att ligga i fönstret och ha kattbio. I dag visades "fåglar som leker tafatt i syrenträdet"mycket uppskattad.

Måste pigga upp mig så turen gick till konditoriet där dom har jättegoda bakelser. Visst man blir inte smal men glad när dom slinker ner.

På vägen stannade vi nere vid vattnet och matade änderna med gammalt bröd. Där simmade längst bak en liten rufsig ankunge som inte kommit fram till festen. Fastän brödsmulorna hamnade nära hade han ingen chans mot dom

andra som paddlade dit och högg godiset framför näbben på honom. Liver kan vara hårt för en liten and.

Hade tänkt städa men det kommer en dag i morgon också och då kanske solen skiner så jag väntar.   Kram till er alla.



Av Love - 15 oktober 2009 15:02

                                      Bekanta har jag många

                                      ja raderna kan göras långa                            

                                      men en kär vän jag har

                                      som ger och inte bara tar.

  Jag till vänster Jill till höger på Mallorca 1978.


         Hennes namn är Jill och vi har kännt varandra sedan 1974.

         Alltså firar vi 25 år nu i november.

         Våra män är också nära vänner så det har varit många glada stunder

        och semestrar tillsammans både med och utan barn

        Vi har delat varandras sorger och glädjeämnen ,följt våra barn och barnbarn

        under deras uppväxt och nu väntar vi på barnbarnsbarn.


        Från början bodde vi på samma gata men

        under åren har vi båda flyttat och ibland  inte kunnat träffas så ofta

        men sen 8 år bor vi nu i samma by.

        Nu har vi båda passerat 60 men vår vänskap är starkare än någonsin.

        Jag vill verkligen tacka henne och hennes man för allt

         dom gett oss under åren som gått

        och alla underbara minnen som dom gett oss.


       Jag skulle plocka blommor och binda dig en krans

       men marken den var frusen och inga blommor fanns.

       Tack för att du finns min vän.






Av Love - 14 oktober 2009 11:15

Dags att sätta undan cykeln för frosten har tagit över vägarna. Gräsmattan ligger under ett tunt vitt täcke.

Vill inte ha kallt mörkt och gå omkring och frysa.  Besökte stora staden i går och hade inte vett nog att ta på mig ordentligt frös som sjutton för det blåste ishavsvindar. I dag ska vintergarderoben fram  och den fick ett extra tillskott i går. Köpte sköna byxor och en snygg brun tröja. Pris 200:. för båda plaggen, bra va!

Dom färger jag tycker mest om i kläder är brunt, grönt, lila, turkos, svart och vitt. 

Funderar på om jag ska vaccinera mig mot svininfluensan det finns lika många åsikter om detta som det finns människor så jag måste ta mitt eget beslut och försöka ta reda på fakta.

Jag försöker göra någon glad varje dag och nu har jag ringt till dotter och sagt att jag köper gardinerna hon önskar sig till vardagsrummet. Gissa om hon blev glad. Jag är så stolt över henne som kämpar med sjukdom och pengabrist mm. Att glädje någon kan vara ett mail, snälla ord,telefonsamtal vykort eller en hjälpande hand.

Vi behöver alla varandra i glädje som sorg. Ha en riktigt skön dag!



Av Love - 7 oktober 2009 22:15

Ska man inte kunna lita på folk. Nej tydligen inte. Jag hittade jättefina saker till mitt badrum på nätet.

Har fått trevliga mail från ägaren och i går hade han skickat sakerna och jag fick id-nummret och hans mobilnummer samt kontonr där jag skulle sätta in pengarna. Kollade i dag var paketet befann sig och tur var väl det. Paketet med det idnr. han givit mig hade hämtats ut den 22 september i Svenstavik.

 Ringde men det fanns ingen abbonent på det numret. Skrev ett elakt mail men förväntar mig inget svar måste bara få tala om vad jag tycker om krypet. Det är inte roligt att behöva misstänka och kolla upp saker men folk verkar inte ha någon heder alls när det gäller pengar. Jag vill fortsätta tro folk om gott och lita på det som sägs  men lite trasigt i kanten känns det som hänt nu. Så nu måste jag ut i affärer och leta igen.

 

Gulliga barnbarnet  bjöd in morfar och mig på middag en kväll hemma hos dom. Det värmer hjärtat.

Tycker inte ni att det är tidigt när dom redan skickar reklam om julpynt mm. Jag älskar verkligen julen men för mig börjar den ta form i mitten av november. Det är så tråkigt när kommersen tar överhand men så är livet bara att gilla läget säger dom unga vilket jag inte gör. Däremot gillar jag att läsa era härliga bloggar mina vänner.

Nu är ilskan borta och jag är snäll tant igen som säger , natti,natti.

Av Love - 5 oktober 2009 22:08

Har varit med mina tre hankatter och kastrerat dom. På vingliga ben går dom nu omkring och undrar vad som hänt.

Något fattas dom.

Honorna kanske sörjer men nästa gång får dom i så fall åka iväg på parning.


På hemvägen blev vi stående för en bil hade kört på ett djur och bilen stod tvärs över vägen.

 Djuret var skadat men hade försvunnit i skogen. Då är man glad över att det finns sökhundar som kan spåra upp djuret så det slipper lida.

Mannen som körde bilen klarade sig utan skador med bilen såg inte bra ut.

 Vi bor ju på landet och här vimlar det av vilt så jag är alltid på min vakt. Har sett så många hemska viltolyckor så jag är faktiskt rädd när det är mörkt.

Då får mannen köra extra sakta. Ska överraska honom med en ny lampa till skrivbordet som jag vet han så gärna vill ha. Det är roligt att ge något när ingen förväntar sig och han är värd den. Ställer alltid upp när jag ber om hjälp.

Jag har faktiskt körkort sedan 1960 men kör inte längre beroende på min värk och stelhet.

Tycker man ska köra kontinuerligt så jag la av för några år sedan. Många gånger kan jag tänka nu "detta hade jag nog inte klarat" och då ska man inte köra. Vi har busshållplatsen på gångavstånd så till stora staden tar jag mig när det behövs.


Snälla håll tummarna för i morgon kommer dom som ska kolla vår mögelskada under krypgrunden.


Månen är stor och vacker nu så jag ska koka mitt kvällsthe tända ljusen och sitta i uterummet ett tag och lyssna på musik. I kväll blir det nog George Samfir som spelar panflöjt som en gud. Musik är som salva för själen.


Sov så gott ni alla i bloggvärlden.


Av Love - 4 oktober 2009 21:02

Att Sverige har hamnat i lågkonjungtur har väl ingen ungått att märka men nu tycker jag det gått för långt.

Mammor ska skickas hem från BB efter 6 timmar. Alla insatta borde veta att dom första dygnen borde banen var kvar för att upptäcka om något går fel. Att leka med människoliv borde vara straffbart. Vi lever inte i början av 1900- talet då kvinnan och barnet inte hade något värde.

 Nu gäller det inte bara barnen utan sjukvården och skolan borde vara friade soner liksom äldrevården.

Att skaffa nya bussar till en helstad (dom gamla var ok) bygga idrottsarenor,konserthus mm är inte det man borde prioritera. I stället drar man in sjukvårdspersonal, barnmorskor, lärare, daghemspersonal och många andra viktiga yrken. Psykvården ska vi inte tala om den är under all kritik. Kanske ska jag bli politiker men då spricker jag väl av ilska som den elaka häxan. Nog om detta.

Dagen har varit regnig så utelivet har fått vänta. I stället blev det mycket läsa och lite matlagning. Ställde in en färdig lasange i ungnen. Skönt att vara lat ibland. Ska titta på en film nu som mannen valt ut. Hoppas det är något som intresserar mig annars blir det boken igen.  Ni ska alla ha det så bra.

Av Love - 3 oktober 2009 23:52

  Kortet taget när jag hälsade på honom i Thailand. 

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards